Jong FC Volendam kent matige generale halve finale in Heerenveen

• zaterdag, 23 mrt 2024

Jong FC Volendam beleefde richting de halve finale van het bekertoernooi een nare middag in Heerenveen. Een effectief sc Heerenveen O21 bleek met 2 – 0 te sterk voor de Oranjehemden.

Via Ibrahim El Kadiri mocht Jong FC Volendam de eerste kans van de wedstrijd noteren. Doelman Jesper van der Mark schoot de bal recht in de voeten van de Volendammer, maar de aanvaller strafte de fout niet af. De eerste mogelijkheid van de thuisploeg was echter wel direct raak: een sliding van aanvoerder Billy van Duijl werd opgepikt door Isaiah Ahmed, maar stuitte vervolgens op goalie Kayne van Oevelen. De afvallende bal kwam voor de voeten van Thom Faber terecht, die wel afwerkte: 1 – 0.

Kort na de openingstreffer kreeg Heerenveen een vrije trap op de rand van de zestien. Van Oevelen kon gelukkig simpel redding brengen na het slappe schot van Ties Oostra. Het bleek gelijk het laatste gevaar van de eerste helft te zijn, wat resulteerde in een 1 – 0 ruststand.

Kopie

Met vers bloed op de linkerflank begon Jong FC Volendam aan de tweede helft van de wedstrijd. Jermaine Rijssel verving Ibrahim El Kadiri, wat zorgde voor wat meer venijn in het spel. Toch was het, net zoals in het eerste bedrijf, na exact een kwartier weer raak voor de Friesen. Een vrije trap voor de thuisploeg werd via Amir Ismaïl richting de tweede paal gemikt. Melle Joop Witteveen stond vogelvrij om de bal op te pikken en via een stuit achter Van Oevelen kon werken: 2 – 0.

De Volendammers vochten om terug in de wedstrijd te komen, maar alles wat zij probeerden mislukte. De gastheren bleken uiterst effectief. De enige grote kans kwam van de voeten van Rijssel. De invaller speelde zijn tegenstander fraai uit en naderde het doelgebied van Heerenveen. Zijn schot om Van der Mark te verrassen was echter net iets te zwak om de doellijn te passeren, waardoor de aansluitingstreffer uitbleef. Eindstand: 2 – 0.

Scoreverloop:
15’ Thom Faber 1 – 0
50’ Melle Joop Witteveen 2 – 0

Gele kaarten:
Jay Koorndijk, Imran Nazih en Billy van Duijl. Thom Faber, Ahmed Isaiah Niek Bierens, Roan van der Plaat en Amir Ismaïl (sc Heerenveen O21)

Opstelling sc Heerenveen O21: Jesper van der Mark; Willard Timmerman, Niek Bierens, Ingmar Mulder, Roan van der Plaat; Xavi Woudstra, Isaiah Ahmed (66. Corné van Houwelingen), Ties Oostra; Melle Joop Witteveen, Amir Ismaïl, Thom Faber

Opstelling Jong FC Volendam: Kayne van Oevelen; Déron Payne, Jay Koorndijk, Nash Bijnoe, Ezechiel Fiemawhle (62. Quincy Hoeve); Billy van Duijl, Myron Mau-Asam, Imran Nazih; Caner Demircioglu (88. Niels Kwakman), David Petrović, Ibrahim El Kadiri (46. Jermaine Rijssel)

Tekst: Stefan van Nierop
Foto’s: Chris Dingsdag