Brands: “Blij met goals, maar het gaat om de teamprestatie”

• zondag, 05 okt 2014

Het zijn mooie statistieken voor nieuwkomer Kevin Brands: vijf wedstrijden voor FC Volendam, vijf goals. Ook gisteren tegen Fortuna Sittard kroonde hij zich weer tot matchwinner door uit een penalty voor de enige treffer van de wedstrijd te tekenen. “Mijn begin bij FC Volendam had slechter gekund ja”, lacht Brands. “Maar ik ben vooral blij dat we winnen, het gaat om de teamprestatie. Als je zelf scoort maar wel verliest, dan heb je er ook niks aan”, benadrukt hij.

De komst van Brands moest het vertrek van Robert Mühren opvangen en dus waren de verwachtingen hooggespannen: “Robert heeft het hier natuurlijk heel goed gedaan, dus het is fijn dat het bij mij nu ook goed gaat. FC Volendam zat in een goede fase toen ik kwam en als ik dan niet zou scoren, dan wordt er toch met de vinger naar mij gewezen. Gelukkig is iedereen nu tevreden.”

Omdat Guyon Philips geblesseerd is, stond Brands nu bovenaan de lijst om een penalty te nemen: “De coach heeft mij bovenaan gezet nu Guyon geblesseerd is. Ik heb wel vaker penalty's genomen, dus ik weet dat ik dan de rust kan bewaren.” En dat deed hij gisteren in Sittard dus ook. Toch was zijn goal niet genoeg voor de periodetitel, omdat NEC uit bij Almere City won.

“Eerlijk gezegd hadden weinig jongens bij ons ook nog rekening gehouden met de periodetitel”, vertelt Brands. “We wisten dat we het niet in eigen hand hadden en zijn er tijdens de wedstrijd dan ook niet echt mee bezig geweest. Maar dat Roda JC gelijkspeelde is natuurlijk wel lekker, want wij klimmen nu naar de tweede plaats.”

Voordat FC Volendam kan gaan proberen om misschien zelfs de koppositie te pakken, is er eerst een week rust vanwege de interlandperiode: “We zijn gewend dat die interlandperiode ertussen zit, dat hoort er nu eenmaal bij. Maar aan de andere kant zitten we nu wel in een goede flow. We gaan gewoon lekker trainen en 17 oktober tegen Almere City staan we er weer”, besluit Brands.