Rick Kruys tekent voor twee seizoenen als trainer van FC Volendam

• dinsdag, 04 jun 2024

Ex-Volendammer Rick Kruys is de nieuwe trainer van FC Volendam. De 39-jarige oefenmeester tekent voor een periode van twee jaar aan De Dijk en treedt daarmee in de voetsporen van zijn vader Gert, die tussen 2010 en 2012 aan het roer stond bij FC Volendam. Aanstaand technisch directeur Patrick Busby is blij met de komst van Kruys. “Een talentvolle trainer die heeft aangetoond te presteren met beperkte middelen.”

Voor Kruys betekent het trainerschap bij FC Volendam een terugkeer in het Kras Stadion. Tussen 2011 en 2012 droeg de voormalig middenvelder anderhalf seizoen het Volendamse oranje en kwam tot 42 wedstrijden. Na zijn actieve carrière, die hem langs FC Utrecht, Malmö, FC Volendam en Excelsior bracht, was Kruys bij FC Utrecht eerst assistent-trainer en later de interim-verantwoordelijke. De afgelopen twee seizoenen was de Utrechter trainer van VVV-Venlo, waar hij besloot om zijn aflopende contract niet te verlengen.

'Aanvallend voetbal & ontwikkeling jonge spelers'

Kruys is trots om terug te keren in Volendam. “FC Volendam is een club vol ambitie, ik kijk er dan ook erg naar uit om aan de slag te gaan. Ik ken de club al vanuit mijn tijd als speler en daarin heb ik gezien dat Volendam staat voor aanvallend voetbal en ontwikkeling voor jonge spelers. Dit sluit aan bij mijn idee van voetbal en volgende stap in mijn carrière. De nieuwe leiding van de club is enorm ambitieus. Tijdens de gesprekken is mij duidelijk geworden dat er veel mensen uit Volendam enthousiast zijn om de club na de degradatie te ondersteunen in de weg omhoog. Dit heeft mij veel vertrouwen en positieve energie gegeven, wat maakt dat ik er enorm naar uitkijk om te beginnen."

Busby ziet in Kruys een trainer die goed past bij het nieuwe FC Volendam. “Rick is een talentvolle trainer die bij VVV heeft aangetoond met beperkte middelen te kunnen presteren. Je herkent zijn voetbalidee terug binnen de speelwijze. In de gesprekken met Rick kwam zijn passie voor het trainersvak nadrukkelijk naar voren. De positieve energie die Rick uitstraalt heeft de club nu nodig om stappen te zetten. Rick is geen onbekende voor FC Volendam en past hiermee in de visie om Volendam weer een eigen identiteit te geven. Dit is een bijkomend voordeel.”

Dingsdag onderdeel staf

Op een later moment wordt Kruys, die momenteel geniet van vakantie, door FC Volendam officieel gepresenteerd. Michael Dingsdag is één van de twee assistent-trainers die komend seizoen tot de staf behoort.

Tekst: FC Volendam
Foto's: FC Volendam & Pro Shots