Youri van den Busken te gast in LOVE Sport Extra

• woensdag, 21 jan 2015

Woensdag 21 januari is VI verslaggever Youri van den Busken te gast in L.O.V.E. Sport “Extra”

Yoeri van den Busken (45) maakte medio jaren tachtig deel uit van de AZ-voetbalschool, maar zijn hart lag bij het schrijven en hij koos al vroeg voor zijn maatschappelijke carrière. Hij werkte op freelancebasis voor het Noord-Hollands Dagblad. In 1987 vertrok hij naar De Telegraaf/De Courant Nieuws van de Dag. Daar zou hij meer dan twee decennia blijven. Hij werkte niet alleen als verslaggever, ook als eindredacteur.

De sinds 1979 in de Beemster woonachtige journalist was van de partij tijdens vier eindtoernooien, en als clubwatcher volgde hij PSV (1999-2002), Feyenoord (2002-2004), Ajax (2004-2008) en het Nederlands elftal (2001-2008) op de voet.

Gedurende bijna zes jaar fungeerde Van den Busken tevens als ghostwriter van Louis van Gaal. In 1996 werden die columns gebundeld. Mijn jaren bij Ajax groeide uit tot een bestseller. Onder de vlag van De Telegraaf kwamen er nog boeken bij over scheidsrechter John Blankenstein en keeper Piet Schrijvers. In 2006 schreef hij een boek over de toenmalige PSV-voorzitter Harry van Raaij hem diens biografie te schrijven. Dat boek – Vader en Voorzitter – werd uitgegeven door De Boekenmakers. Een jaar later volgde een verhalenbundel over voetbaltragedies.

In 2008 werd hij aangetrokken door Voetbal International. Voor het weekblad is hij verantwoordelijk voor de publicaties over de Noord-Hollandse clubs, AZ in het bijzonder en natuurlijk FC Volendam. In 2014 tekende hij het bijzondere levensverhaal op van Cees Kick, de George Best van de Lage Landen en het jeugdidool van voormalig VI-hoofdredacteur Johan Derksen.

Om 18.30 uur bellen met…Hans de Koning

Presentatie: Jack Mühren en Bert van der Poppe